The fighter — David O. Russell, Rocky Marciano — a life story

The Fighter (Blu-ray)Jag blev positivt överraskad av den här filmen. Det är nog en av de bästa — om inte den bästa — boxningsspelfilm jag har sett. Framförallt imponerar skådespelarna Bale och Wahlberg. Att det bygger på en sann historia visste jag inte förrän filmen var slut. (Filmens behållning är inte enbart boxningsintrigen, utan den handlar även om familjens betydelse och kraft, både som stjälpande och hjälpande hand.)

Betyg: 5/5

P. S. Den bästa boxningsdokumentär jag har sett är den här: Rocky Marciano — a life story. Finns väl inte att köpa längre men kolla på Amazon och liknande. Rocky är enligt mig den bästa tungviktaren genom tiderna. Det finns få idrottsmän överhuvudtaget som har utnyttjat sina fysiska möjligheter så effektivt som han gjorde. När han var som bäst var han nästan omöjlig att besegra (som proffs också obesegrad). Kolla in hans speciella stil så förstår du varför. Nästan alla hans klassiska kamper finns dokumenterade på film, och de har sammanställts i ganska utörliga sammandrag i denna dokumentär, som även innehåller intervjuer och biografiska klipp från hans liv.

Betyg: 5/5

Kommentera

