Alice Teodorescu: Vägval väntar om migrationen

http://www.gp.se/nyheter/ledare/ledarkronika/1.2744860-alice-teodorescu-vagval-vantar-om-migrationen

Men det som är verkligen intressant i artikeln kommer längst ned:

Kommunerna har länge slagit larm om en alltmer omöjlig ekvation, praktiskt såväl som ekonomiskt. Personligen har jag alltid sällat mig till de som förespråkat öppna gränser. Människor väljer inte var de föds, därför borde de få välja var de ska leva. Det betyder inte att de nödvändigtvis per automatik har rätt att bli försörjda av det land de kommer till. Asylrätten handlar om skydd, inte rätt till ekonomisk välfärd.

Jag inser emellertid att min hållning är av det visionära slaget och, som jag tidigare skrivit, står vi inför ett vägval med långtgående konsekvenser oavsett vilken slutsats vi landar i. Jag vet inte längre vad jag tycker. Valet står mellan ett stormaskigt skyddsnät, låga löner och en möjlighet för alla som vill, att komma hit, eller gränser som utestänger världens hjälpbehövande så att vi kan bevara vår jämlika välfärdsstat. Frågan politikerna ärligt måste besvara är om det är den svenska modellen eller migrationen som behöver förändras?

Alla på Avpixlat etc. som blev till sig av glädje när Alice kom till GP kan här se vad hon egentligen vill, och hela tiden har velat: montera ned den svenska staten och nationella sammanhållningen, inför istället ett nyliberalt, globaliserat samhälle med öppna gränser. Samma linje intas av många andra borgerliga debattörer.

Kommentera

