Älskar Jesus alla människor lika mycket?

Det gör han kanske på ett allmänt sätt, men om vi läser Johannes ges en mer utmejslad och tydlig bild:

Joh. 17:20–23

20Men icke beder jag allenast för dem [de närvarande lärjungarna], utan ock för dem, som genom deras ord skola tro på mig; 21Att de skola alle vara ett, såsom du, Fader, i mig, och jag i dig; att de ock skola vara ett i oss, på det att verlden skall tro, att du hafver mig sändt. 22Och jag hafver gifvit dem den härlighet, som du mig gifvit hafver; att de skola vara ett, såsom ock vi ärom ett; 23Jag i dem, och du i mig; att de skola vara fullkomne uti ett; och att verlden skall förstå, att du mig sändt hafver, och älskade dem, såsom du ock mig älskade.

Här ser vi att Gud ber för dem som tror på hans ord, ger dem sin härlighet och älskar dem såsom sig själv. Men inget sägs om dem som inte tror på hans ord.

Joh. 20:23

Hvilkom I förlåten synderna, dem förlåtas de; och hvilkom I behållen dem, dem äro de behållna.

I denna vers ger Jesus genom den Helige ande sina följare makten att förlåta OCH binda synder. Det är i och för sig i slutändan så att alla är i synd och de som tror blir förlåtna och alla som inte tror inte blir förlåtna, men makten att ”binda synder” är inte något man hör så ofta att kristna har. Jag tror att många kristna känner sig tvungna att förlåta alla synder, men är det verkligen rimligt? Att binda en människa vid hennes synder kan också vara att förlåta, ”verlassen” = ”lämna bakom sig”, ”överge”. Man överlämnar då åt Gud att avgöra.

Jag vet inte svaret, men ovanstående vers tyder på något annat än att ovillkorligt förlåta allt. Det kan för övrigt endast Gud.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s