Höstsonaten — Ingmar Bergman

HöstsonatenVad händer om världens kanske främste personregissör, som alltid lyckas få ut precis allt av sina skådisar, även när dessa är medelmåttiga begåvningar, samarbetar med en av filmhistoriens främsta kvinnliga skådespelare? Det blir storartat. I vad som blev Ingrids sista biofilm gör hon en alldeles enastående rollprestation som den dominanta och självupptagna modern. Liv Ullman som spelar dottern gör också en imponerande insats, kanske hennes bästa. Filmen handlar om en mor-dotter-relation men i vidare mening om förälder-barn-relationer i allmänhet. (Även om jag anar att Ingmar Bergman själv har sina sympatier mer hos modern, och kanske egentligen vill beskriva förhållandet mellan en stark, självständig och en svag, ömklig människa, som parasiterar på modern, är det inte så det framstår för publiken. Det är snarare dottern som får sympatierna.)

Betyg: 5/5

P. S. Visste du att Ingrid Bergman rankas som den fjärde största kvinnliga filmstjärnan i historien av det Amerikanska Filminstitutet?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s