Bra blogg — dåligt debattklimat

Vill slå ett slag för i mitt tycke en av Sveriges bästa politiska bloggare: Dick Erixon.

Han är nästan ensam om att ha ett annorlunda värderingsperspektiv; en filosofisk utgångspunkt som inte är materialistisk eller värdenihilistisk. Politiskt står han enligt mig för en allt för nyliberal ekonomisk politik, men i övrigt brukar jag skriva under på nästan allt han skriver.

I övrigt tycker jag debatten i Sverige allt mer handlar om hat; hat till höger, och framförallt till vänster. Vem vill nå sanningen; vem vågar stå för några principer över huvud taget som sanningen kunde härledas ur. (Absolut sanning kan naturligtvis inte nås av oss människor, men vi bör ha ambitionen att komma närmare den.) Att vår kultur- och utbildningspolitik ligger bakom detta förfall står helt klart för mig.

Kommentera

